שימוש חיובי בכוחה של הטלוויזיה

"עשה כדבריי, לא כמוני." מחקריו של ד"ר אלברט בנדורה מראים כי "עשייה" היא חזקה יותר מ"אמירה" בכל הנוגע למאבק במחלות חברתיות כמו העברת HIV, אנאלפביתיות, פיצוץ אוכלוסין ואפליה מגדרית.

 

ממצאים

תיאוריית הלמידה החברתית של ד"ר בנדורה אומרת שאנשים לומדים התנהגויות, תגובות רגשיות וגישות ממודלים לחיקוי אותם הם רוצים לחקות. המחקרים המוקדמים ביותר התומכים בתיאוריה זו נקראים בחיבה "לימודי בובה של בובו" (Bobo Doll Studies). במחקרים אלה, צפו ילדי גן בסרט בו אדם בוגר בעט, הטיח והיכה בפטיש בובת ליצן מתנפחת בשם בובו שגובהה מטר וחצי. שליש מהילדים צפה בסרט שהסתיים בכך שאותו אדם זכה לתגמולים על התנהגותו, שליש צפה בסרט שהסתיים בכך שהאדם נענש, ושליש צפה בגרסה של הסרט ללא כל תוצאה. כל הילדים שוחררו אז לחדר משחקים מלא בצעצועים אטרקטיביים, כולל בובת הליצן, בובו. ילדים שראו תוקפנות מתוגמלת או חסרת השלכות היו בעלי סיכוי גבוה יותר להכות את את הבובה מאשר ילדים שראו כי אותו אדם קיבל עונש על תוקפנותו. תוצאות אלה הראו כי בין אם הילדים נהגו באגרסיביות או לא, הדבר היה תלוי בצפייה שלהם בחוויותיו של אדם אחר עם שכר ועונש, ולא על חוויות אישיות משלהם.

 

באמצעות תורת הלמידה החברתית, יצרו החוקרים סדרות דרמה ארוכות שמטרתן לצמצם את התפשטות ה-HIV, להאט את גידול האוכלוסייה, למנוע הריונות לא רצויים, לקדם אוריינות ולהעצים נשים. תוכניות הטלוויזיה הללו, ששודרו ברחבי העולם, מציגות דמויות אטרקטיביות שההתנהגויות חיוביות שלהן מביאות לתוצאות טובות, דמויות לא טובות שהתנהגותן השלילית גורמת לתופעות שליליות, ומודלים משתנים שמתחילים בהתנהגות שלילית אך הופכים למודלים טובים לחיקוי לאורך זמן. באמצעות דמויות אלה, מעצבים פעולות חיוביות ואת השלכותיהם בצורה עדינה, מבלי שנאמר דבר במפורש. התוכניות גם מקשרות בין הצופים לרשתות חברתיות וארגונים שיכולים לעזור להם לשפר את חייהם.

 

חשיבות

מיליארדי אנשים ברחבי העולם מבלים חלקים גדולים מחייהם בצפייה בטלוויזיה. מיליארדי אנשים מושפעים גם מאיידס, פיצוץ אוכלוסין, אנאלפביתיות ואפליה מגדרית. המחקר של ד"ר בנדורה משלב את כוחה של הטלוויזיה על החינוך לטובה ואת ההבטחה של התיאוריה הפסיכולוגית להתמודד עם בעיות חברתיות אלה.

 

יישום מעשי

מספר ארגונים מיישמים תיאוריה של למידה חברתית בתוכניות הבידור החינוכיות שלהם. לדוגמה, קבוצת העמותות Populations Communications International (PCI) משדרת סדרות דרמה חינוכיות במדינות מגוונות כמו בוליביה, סין, קניה, מקסיקו, פקיסטן, הפיליפינים וטנזניה. PCI משתמשים גם במחקרים מבוקרים כדי לפקח על הצלחתן של תוכניות אלה בשינוי התנהגויות הקהל שצופה בהן. המספרים שלהם דווקא נראים מבטיחים: במקסיקו ובקניה, למשל, סדרות דרמה שהדגישו את התכנון המשפחתי בישרו עלייה של 32% ו-58% בקרב משתמשים חדשים במוצרים למניעת הריון. ובטנזניה, דרמה בהמשכים שהתייחסה להתפשטות האיידס הייתה קשורה לירידה במספר הפרטנרים המיניים לכל אדם.